2012-10-16

Huono kokemus SmartPost -pakettiautomaatista

Tilaamani paketti on postissa, mutta en saa sitä sieltä, kun se on tilattu pakettiautomaattiin ja automaatti on jo kolmatta päivää epäkunnossa. Artikkelin loppuun tehty lisäys viimeksi tiistaina 20.12.2016.


Tilasin viime torstaina puolen päivän aikaan Verkkokauppa.comista langattomat kuulokkeet television katselua varten. Toimitusvaihtoehdoksi valitsin lähetyksen lähimpään SmartPOST -pakettiautomaattiin, mikä maksaa vain 3,90 euroa. Oletin, että paketti viedään postiin heti torstaina ja voin noutaa sen perjantaina klo 16 jälkeen. Postitus tapahtui kuitenkin vasta perjantaina aamulla, joten pakettini vietti viikonlopun Pasilan postikeskuksessa.

Maanantaina, siis toissapäivänä, menin Malmin K-Citymarketin käytävällä olevan SmartPOST -pakettiautomaatin luokse odottelemaan paketin saapumista. Noin klo 16:n aikaan siihen tulikin Itellan mies pakettikärryn kanssa. Kärry oli umpinainen, mutta sen päällä oli yksi paketti, jonka tunnistin Verkkokauppa.comin lähettämäksi ja näin siinä oman nimeni. Kysyin, voinko kuitata sen suoraan kärryltä henkilöllisyystodistusta näyttämällä, mutta se ei ollut mahdollista. Kaikkien pakettien pitää kulkea pakettiautomaatin kautta, joka syöttää kuittaustiedot järjestelmään.

Pakettiautomaatin näytöllä oli vain SmartPOST -yrityksen logo eikä siinä tavallisesti näkyvää aloitussivua. Vierelläni oli kaksi asiakasta, jotka olivat yrittäneet käyttää automaattia jo edellisenä päivänä (sunnuntaina), mutta se ei ollut silloin toiminut. Ainakin toinen heistä oli tehnyt sunnuntaina vikailmoituksen automaatin etuseinässä olevaan puhelinnumeroon.  Kun Itellan mies yritti käyttää automaattia, hänkään ei saanut sitä toimimaan. Hän soitti jonnekin tekniseen tukeen, mistä tietokone ilmeisesti etäkäynnistettiin. Käynnistysprosessi päättyi kuvaruudulla näkyvään ilmoitukseen "DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER" eli suomeksi "Levykäynnistysvirhe, syötä.järjestelmälevyke ja paina Enter-näppäintä".

Itellan mies totesi, että hän on vain kuljettaja eikä voi tehdä muuta kuin viedä paketit takaisin autoon. Hän lupasi tuoda ne uudelleen, jos joku laittaa automaatin kuntoon klo 20:een mennessä.

Tänään tiistaina keskustelin ongelmasta netin kautta Itellan asiakaspalvelun kanssa ja puhelimitse SmartPOST -yksikön asiakaspalvelun kanssa. Esitin omana mielipiteenäni, että tällaisessa tilanteessa minulla pitäisi olla mahdollisuus saada noutaa pakettini jostakin muualta, esim. Malmin postista tai Viikin Prisman käytävällä olevasta pakettiautomaatista. Sellaista mahdollisuutta ei kuitenkaan ole. Voin saada pakettini vasta sitten, kun Malmin K-Citymarketin käytävällä oleva pakettiautomaatti toimii. Milloin se sitten toimii, siitä ei osattu sanoa muuta kuin että "huolto on tilattu". Näin siis siitä huolimatta, että pakettini ei vielä edes ole sen automaatin sisällä.

Kävin uteliaisuuttani samalla automaatilla myös tänään tiistaina klo 16:n aikaan, vaikka arvasin sen turhaksi. Näytöllä oli edelleen tuo sama virheilmoitus kuin eilen samaan aikaan. Sen lisäksi ruudulta näkyi, että koneessa on "GNU GRUB version 0.97 (636K lower / 1038208 upper memory)".

Minusta Itellan toiminta tuntuu tältä osin kovin taitamattomalta tai välinpitämättömältä, kun tietokonetta ei ole tiistai-iltaan mennessä saatu toimimaan tai vaihdettua toimivaan koneeseen, vaikka asiakas oli jo sunnuntaina tehnyt siitä vikailmoituksen.

Lisäys keskiviikkona 17.10.2012 klo 19.15:

Tänään sain klo 15.32 kännykkääni ilmoituksen, että pakettini on noudettavissa siitä automaatista, mihin se oli osoitettu. Kävin noutamassa sen ja automaatti toimi. Siis loppu hyvin - kaikki hyvin. Sen tästä kuitenkin opin, että toimitusajaltaan tärkeät paketit kannattaa mieluummin lähettää tai pyytää lähettämään jollakin muulla tavalla, vaikka se maksaakin enemmän.

Lisäys torstaina 30.5.2013:

Edellisten kirjoitusten jälkeen olen käyttänyt pakettiautomaatteja useaan kertaan, yhden kerran paketin lähettämiseen ja muuten verkkokauppaostosten vastaanottamiseen. Jälleen eilen huomasin, että se, mitä edellä kirjoitin, kannattaisi muistaa ja ottaa huomioon. Verkkokaupasta tilaamani tuote oli postitettu Helsingissä tiistaina aamupäivällä. Jos olisin tilannut sen postikonttoriin, se olisi ollut sieltä noudettavissa keskiviikkona klo 16 jälkeen. Menin silloin suoraan hammaslääkäristä pakettiautomaatin vieressä olevaan hampurilaisravintolaan odottamaan paketin saapumista. Istuin siellä klo 18 saakka. Ilmoitus paketin saapumisesta tuli vasta torstaina klo 12.20.

Paria mahdollista ongelmatilannetta olen myös miettinyt:

- Miten toimitaan, jos pakettia lähettäessä syöttää vastaanottajan puhelinnumeron vahingossa väärin?

- Kun pakettiautomaattien suosio kasvaa, joskus käy varmaankin niinkin, että lokerot täyttyvät. Silloin kai siitä automaatista ei voi lähettää eikä siihen voi tuoda lisää saapuvia paketteja. Ylimääräisellä tyhjennyskäynnillä voidaan vapauttaa osa lokeroista, mutta saapuneille, vastaanottajan noutamista odottaville paketeille ei voi tehdä mitään.


Lisäys tiistaina 20.12.2016:


Sama ongelma toistui jälleen. Tilasin Verkkokauppa.comista eräänä marraskuun lopun sunnuntai-iltana tuotteen toimitettavaksi läheiseen pakettiautomaattiin. Liikkeen lähettämästä seurantaviestistä näkyi, että se oli jo tiistaina postissa. Sitä ei  kuitenkaan tullut sillä viikolla. Seuraavan viikon torstai-iltana minulle soitettiin postista ja kerrottiin, että kaikki lähiseudun pakettiautomaatit ja muut noutopisteet ovat täynnä, joten en voi noutaa sitä mistään. Mutta he tarjoutuivat tuomaan sen minulle kotiin. Sovittiin, että se tuodaan seuraavana iltana klo 18-20 välillä. Niin sitten tapahtuikin. Onneksi kyseinen tuote ei ollut minulle kiireellinen. Sitä odottaessa olin jo käynyt Verkkokauppa.comin myymälässä ostamassa USB-levyn, jonka tarvitsin nopeasti. Ei todellakaan kannata tilata mitään kiireellisesti tarvittavaa tuotetta pakettiautomaattiin.